1 januari 2020 nieuw btw-nummer voor zzp’er
Alle eenmanszaken in Nederland krijgen voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer. Daarmee voldoet de Belastingdienst aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om te komen met een alternatief voor het huidige nummer, dat het burgerservicenummer (BSN) bevat.
Naderende deadline voor Belastingdienst
Momenteel vermelden de ongeveer 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland het btw-identificatienummer op hun facturen en hun website. Dat nummer bevat hun BSN. Het BSN is een vertrouwelijk nummer bestemd voor communicatie tussen burger en overheid en moet niet openbaar worden gemaakt, zo stelt de AP. Hij verplicht de Belastingdienst voor 1 januari 2020 met een alternatief te komen.
Identiteitsfraude voorkomen
Met de invoering van een nieuw btw-identificatienummer wordt het risico rond identiteitsfraude verminderd en de privacy versterkt. Het gebruik van het BSN in het btw-identificatienummer is onwenselijk.
Voor de betrokken ondernemers betekent het dat zij eind 2019 een nieuw btw-identificatienummer krijgen en hun eigen administratie en praktijk daar ook per 1 januari 2020 op moeten aanpassen. Ook leveranciers van administratieve software zullen moeten zorgen dat hun producten met het nieuwe nummer overweg kunnen.
Meer informatie
Wil je meer weten over je nieuwe btw-nummer en de gevolgen voor de facturatie en/of administratie? De adviseurs van Van Zaken helpen jou graag. Je kunt contact met hen opnemen via 071 890 6066 of info@vanzaken.nl.
Bron: ZZP Nederland
Ik houd netto minder over van mijn vakantiegeld dan van mijn loon, klopt dat wel?
Het vakantiegeldseizoen komt eraan. Veel werknemers zijn blij, maar sommigen schrikken: ze houden minder over dan verwacht. Heeft de werkgever iets fout gedaan? Meestal niet. Dit is waarom.
Schijnzelfstandigheid: hoe bereid je je voor?
Vanaf 2025 voert de Belastingdienst strengere controles op schijnzelfstandigheid uit via bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken. Lees meer over de risico’s, gevolgen en hoe je je kunt voorbereiden.
Ruim je oude administratie op
Het is tijd om je administratie uit te zoeken. Voor de meeste documenten geldt een bewaarplicht van zeven jaar. We vertellen je meer over de aandachtspunten!
Adres:
Veenderveld 76
2371 TW Roelofarendsveen


Adres:
Veenderveld 76
2371 TW Roelofarendsveen